Hivatali hirdetőtábla

2018. évi Határtalanul program

29.05.2019

„Az elültetett fa gyökereivel együtt barátságunk is együtt erősödik”

Az Emberi Erőforrások Minisztériuma az elmúlt év során HATÁRTALANUL! program keretében pályázati felhívást tett közzé, mely pályázat a határon túli magyarsággal kapcsolatos ismeretek bővülését, a határon árnyúló kapcsolatépítést, segítségnyújtást kívánja elősegíteni kölcsönös utazással, a Kárpátalján a rendkívüli helyzet miatt nehéz helyzetben élő magyar lakosság támogatása érdekében.

A Felsődobsza Község Önkormányzata által összeállított dokumentációt, a bíráló hatóság a tavalyi évhez hasonlóan az idén is támogatásra érdemesnek ítélte, mely eredményeképpen megvalósulhatott 40 fős csoportunk kárpátaljai kirándulása, látogatása, melyet már meglévő baráti kapcsolatok révén szerveztünk meg.

Önkormányzatunk a 2012. év során 6 fő kárpátaljai honfitársunkat segítette az egyszerűsített honosítási eljárásban, majd ünnepélyes keretet biztosított az állampolgársági eskütételhez. Fontosnak tartjuk a határon túli honfitársainkkal évekre visszanyúló kapcsolat ápolását, a települések lakossága közötti együttműködést, támogatást.

Itt kívánom megemlíteni, hogy a 2013. évben önkormányzatunk képviselő-testülete és dolgozói Kőrösmezőn töltöttek egy hosszú hétvégét. Ott jártunkkor felkerestük a magyar katonai temetetőt, ahol találkoztunk a Vigyázók Egyesülettel, és Hangácsi Istvántól megtudtuk, hogy az egyesület 2013. szeptember 21-én a kárpátaljai Kökényes (Ukrajna, Ternovo) község közelében felkutatta Felsődobsza szülöttjének, Kohl László honvédnek a végső nyughelyét. A kassai gyalogezred egykori katonája, társai visszavonulását géppuska tűzzel fedezve kapott halálos sebet.
Az 1944. október 20-án elesett fiatalembert egy román nemzetiségű személy temette el.
Kohl honvéd egykori veszteségi kartonja arra utal, hogy a test a harcmezőn maradt, illetve hozzátartozó a halálesetről nem került tájékoztatásra.

Önkormányzatunknak sikerült felkutatnia Kohl László ma is élő hozzátartozóját, a Szikszón élő unokahúgát, aki azóta felvette a kapcsolatot az egyesülettel.

Az utazást megelőzően, a pályázatban tett vállalásokra kiemelt figyelmet fordítva, örömmel kezdtünk hozzá a szervezési feladatokhoz, majd 2019. május elsején 40 fős csoport indult el Felsődobszáról Kárpátalja legkeletibb településére, Kőrösmezőre.

Az út gyorsan telt Munkácsig. A busszal a vár alatti parkolóban tudtunk megállni. Gyalog tettük meg a várhoz felvezető 10 perces utat. A munkácsi vár háromszintes, szintről szintre haladva tekintettük meg. Az alsó várban megismertük a vár történetét.

A középső várudvarban az egykori laktanyát, illetve Petőfi Sándor emléktábláját nézhettük meg. A felső várudvarban először a várkútnál álltunk meg. Ezután kisétáltunk a felső várudvar Hajdú bástyájára, ahol megtekintettük a turulmadár szobrát, valamint gyönyörű kilátás nyílt a városra és a Latorcára.

Ezt követően visszasétáltunk a felső várudvar belsejébe, ahonnan felmentünk a szabadságfája bástyájára, ahol megtekintettük Zrínyi Ilona és kis Rákóczi szobrát és a felújított várkápolnát. A szálláshelyre az este folyamán érkeztünk meg. A következő napon speciális terepjárókkal a Tisza forrásához túráztunk, majd az Árpád- vonal egy szakaszát tekintettük meg, sétáltuk végig. Ezen a napon, nemzetiségi esten vettünk részt, ahol népi táncok bemutatójának lehettünk részesei. Kirándulásunk harmadik napján, közös szentmisén vettünk részt, majd ezt követően a település központjában lévő kápolna előtt elültettük a magunkkal vitt tölgyfát. Megtekintettük a Budapest Szállót. Majd elérkeztünk, fő programelemünkhöz, a magyar óvoda meglátogatásához.  A Manó Óvoda gyermekei énekes, táncos előadást mutattak be, a felsődobszai óvodavezető bemutatta a magyarországi óvoda mindennapjait, településünket, majd Felsődobsza község polgármestere átadta a pénzbeli és természetbeni adományokat.

Természetesen programelemeink között szerepelt a magyar katonai temető meglátogatása, koszorú elhelyezése, Felsődobsza szülöttjének, Kohl László honvéd a végső nyughelyének a felkeresése. Aki a kassai gyalogezred egykori katonája, társai visszavonulását géppuska tűzzel fedezve kapott halálos sebet.

Kirándulásunkon az egyedüli nehézséget az utak rossz állapota, és határnál lévő sok-sok órás várakozás jelentette, de mindez nem volt számottevő a sok érték, és érzelmi feltöltődés mellett, amit a program nyújtott az utazó negyven fő részére, Mindez a megítélt támogatás nélkül nem valósulhatott volna meg, melyért ezúton is köszönetet mondunk.

Röviden összefoglalva szeretném elmondani, hogy településünket több szál is összeköti Kőrösmezővel, igaz a helyi önkormányzattal jelenleg még nincs kapcsolatunk, de ha lehetőségünk nyílna rá, akkor szeretnénk mielőbb testvér-települési kapcsolatot is létesíteni.

Bízva jelen együttműködés sikerében, reméljük, hogy az elkövetkezendő években is eredményesen részt vehetünk a Határtalanul programban, erősíthetjük a nemzeti összetartozást, segíthetjük a nehéz helyzetben élő, határon túli honfitársainkat.